Idéen om eFixit opstod i 2017. Oprindeligt var tanken at brugere let skulle kunne lægge håndværker opgaver op, som fagfolk så kunne byde på at løse. Under udviklingen af hjemmesiden blev dette dog udvidet til at potentielt alle opgaver skulle kunne ligges op til udbud.
Fokusområdet er at sætter arbejdsudbyder i fokus. Dette gøres ved at opgaver nemt og uforpligtende kan ligges op, og efterfølgende kan arbejdsudbyder læne sig tilbage og afvente et tilbud der passer dennes behov eller denne føler sig mest tryg ved.
For at sikre arbejdsudbyder kun modtager seriøse tilbud blev der pålagt arbejdstager der vil byde på løsning af opgaver en brugerregistreringsomkostning.
Arbejdsudbyder opnår yderligere at opgaver kun behøves formidlet gennem én kanal, nemlig eFixit. Der findes mange muligheder for at indhente tilbud på forskellige opgaver rundt omkring. Man kan f.eks ringe/mail til en håndværker, ringe/mail til en anden pga det ikke var den type håndværker man troede man skulle bruge eller denne ikke kunne efterleve ens krav, ringe/mail til en anden igen for at få et bedre tilbud, få uforpligtende tilbud via hjemmesider osv. Hver gang bruger man tid på at forklare opgaven på ny. Via eFixit er hensigten, som sloganet lyder, “Løsningen der skal finde dig”. Altså arbejdstagere der mener de kan løse netop din opgave tilbyder dig konkrete tilbud på dette. Herefter kan du blot vælge det bedste tilbud.
Nu er det ikke meningen at eFixit kun skal gavne arbejdsudbyder. Trods registreringsomkostning er tanken også at siden skal gavne arbejdstager. Dette via to fokuspunkter:
- Ekspertiseområder:
Der findes mange forskellige fagfolk og virksomheder der har adskillige kompetenceområder. Disse fremgår måske ikke lige i f.eks. arbejdstagers virksomhedsnavn. Et eksempel kunne være… Arbejdsudbyder skal havde kradset fuger ud på husmur. Kontakter arbejdsudbyder: “Sørens murer firma”, “Hennings fugefirma” eller “Anders altmuligmand Aps”. Via eFixit kan arbejdstager selv tage kontakt til arbejdsudbyder på opgaver denne mener at kunne løse. - Kun aktuelle opgaver:
Alle opgaver registreret på eFixit er aktuelle. Dette sikres ved at arbejdsudbyder ca. hver anden måned skal bekræfte at registreret opgave stadig er aktuel. Hvis dette ikke bekræftes nedtages opgaven fra eFixit. Dette sikre at alle registreret opgaver på eFixit højest er omkring 2 måneder gamle og dermed stadig åbne for tilbud.
En anden ting der gør eFixit attraktivt for arbejdstager er at, man aktivt kan byde på opgaver man har tid, lyst eller kompetencer til. En nystartet enkeltmandsvirksomhed vil måske gerne have raget en masse småopgaver til sig hurtigst muligt, og på denne måde opbygge en kundekreds. En større ved måske de ikke har bemanding i foråret til at kunne håndtere de arbejdsopgaver der i forvejen ligger her. Andre vil måske kun håndtere entreprise opgaver. Med eFixit kan du holde fokus på netop de opgaver du har tid, lyst eller kompetencer til at udføre.
Alle disse ting er hvad eFixit har i fokus. Altså en side der appellere både til arbejdsudbyder og arbejdstager.
Visionen er at eFixit skal blive et naturligt sted man går til, når man har en opgave der skal løses. Ligeledes et sted man går til, hvis man vil tjene penge på at løse en opgave.
eFixit er stiftet, skabt og drives selvstændigt. Det er et privat foretagende der ikke er etableret som en virksomhed.